RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN SK
BAHASA MALAYSIA TAHUN 1
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
TARIKH DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat)
|
MINGGU 1,2 dan 3
3-21/11/2011
|
PROGRAM TRANSISI
| |||
MINGGU 4
24-28/1/2011
|
TEMA: KELUARGA
UNIT 1
TAJUK: Cerita Huda
EMK: Kreativiti dan inovasi,TMK
Pengisian Kurikulum:
Nilai: Kasih sayang, tolong menolong
Ilmu: Pendidikan Moral
KBT: KB (Menjana idea, mencirikan),
KP (kinestetik).
Media: Buku teks, komputer,radio
Sistem Bahasa:
Tatabahasa: Kata nama am, kata kerja, kata arah
Kosa Kata:
bulat, segi tiga, rumah, sekolah, kucing, gelas, loceng
PKJR: Persekitaran Jalan Raya
|
1.1 Asas mendengar dan memberikan respons dengan betul terhadap pelbagai bunyi dalam persekitaran
1.2 Mendengar, mengecam, dan menyebut bunyi bahasa, iaitu abjad, suku kata, perkataan, frasa dan ayat dengan betul.
2.1 Asas membaca dengan sebutan yang betul.
3.1 Asas menulis dengan cara yang betul.
4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam
lagu melalui nyanyian secara didik hibur.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata
1.1 Jenis-jenis Jalan Raya
1.2 Bahagian-bahagian Jalan Raya
|
1.1.1 Mengecam pelbagai bunyi dalam
persekitaran dengan teliti dan betul.
1.1.2 Mengecam dan mengajuk pelbagai bunyi
dalam persekitaran yang didengar dengan
betul.
1.1.3 Mendengar dan menentukan arah bunyi dalam persekitaran dengan betul
1.2.1Mendengar, mengecam dan menyebut
nama abjad dengan betul dan tepat.
1.2.1 Membaca bentuk-bentuk, abjad dan
membunyikan huruf vokal dengan sebutan
yang betul.
3.1.1 Melakar pelbagai bentuk atau corak dengankemas dan
jelas.
3.1.2 Membentuk garisan yang menyerupai bentuk huruf dengan kemas dan jelas
4.1.1Menyebut seni kata lagu melalui nyanyian
secara didik hibur.
5.1.1 Memahami dan menggunakan kata nama am yang mudah dengan betul mengikut konteks.
1.1 Memahami bahawa jalan raya adalah tempat yang kompleks dan berbahaya.
1.2.1 Mengenal pasti bahagian tertentu jalan raya yang boleh meningkatkan keselamatan mereka sebagai pejalan kaki atau penungang basikal.
1.2.2 Mengenal pasti bahagian jalan raya yang boleh meningkatkan keselamatan mereka sebagai pejalan kaki atau penunggang basikal.
|
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
TARIKH DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat)
|
MINGGU 5
31/1-4/2/2010
|
TEMA: KELUARGA
UNIT 2
TAJUK: Keluarga Huda
EMK: TMK,Keusahawanan
Pengisian Kurikulum:
Nilai: Kasih sayang, kerjasama
Ilmu: Pend. Muzik, P. Moral
KBT: KB (Menjana idea, mengecam, menghubungkait)
BCB: Belajar cara belajar: mengingat, mendengar dengan berkesan.
Media: Buku teks, buku aktiviti.
Sistem Bahasa:
Tatabahasa: Kata nama am, kata nama khas.
Kosa Kata:
Adik,anak,bapa,keluarga,ayah, emak, ibu, kakak.
PKJR: Jalan raya dengan Kenderaan
|
1.2 Mendengar, mengecam, dan menyebut bunyi
bahasa, iaitu abjad, suku kata, perkataan, frasa
dan ayat dengan betul.
2.1 Asas membaca dengan sebutan yang betul.
3.1 Asas menulis dengan cara yang betul.
3.2 Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang diberi dengan betul dan kemas.
4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu
melalui nyanyian secara didik hibur.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul ,mengikut konteks.
1.1 Jenis-jenis jalan raya
2.1 Jenis dan cirri-ciri kenderaan
|
1.2.1 Mendengar, mengecam dan menyebut
nama abjad dengan betul dan tepat.
1.2.2 Mendengar dan menyebut bunyi vokal dan
suku kata terbuka dengan betul dan tepat.
2.1.1 Membaca bentuk-bentuk, abjad dan membunyikan huruf vokal dengan sebutan yang betul.
2.1.2 Mengeja dan membatang suku kata terbuka dengan sebutan yang betul.
3.1.1Melakar pelbagai bentuk atau corak dengan kemas dan jelas.
3.1.2 Membentuk garisan yang menyerupai bentuk huruf dengan kemas dan jelas
3.1.3 Menulis dan membentuk huruf besar dan huruf kecil dengan cara yang betul serta tulisan yang kemas
3.2.4 Menulis perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata, diftong , vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan betul dan tulisan yang kemas.
4.1.1 Menyebut seni kata lagu melalui nyanyian
secara didik hibur
5.1.1 Memahami dan menggunakan kata nama am yang mudah dengan betul mengikut konteks.
1.1.1 Memahami bahawa jalan raya adalah tempat yang kompleks dan berbahaya.
1.2.1 Mengenal pasti bahagian tertentu jalan raya
yang boleh meningkatkan keselamatan
mereka sebagai pejalan kaki atau
penunggang basikal.
1.2.1 Mengenal pasti bahagian jalan raya yang boleh meningkatkan keselamatan mereka sebagai pejalan kaki atau penunggang basikal.
2.1.1 Mengenal pasti kenderaan yang berbeza.
|
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
TARIKH DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat)
|
MINGGU 6
7-11/11/2011
|
TEMA: KELUARGA
UNIT 3
TAJUK: KASIH IBU
EMK: Kreatif dan inovatif,
Pengisian Kurikulum:
Nilai: Kasih sayang, hormat-menghormati, bersyukur, tolong-menolong
Ilmu:P. Moral
KBT: BCB: Belajar cara belajar: mengingat.
KB: Mencirikan, mengecam
KP: Verbal linguistik Media: Buku teks dan BLA
Sistem Bahasa:
Tatabahasa: Kata nam am, kata nama khas, kata ganti nama diri
Kosa Kata:
dadu, paku, labu, guli
cili, nona, guni
PKJR: Jalan Raya dengan Kenderaan
|
1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
2.1 Asas membaca dengan sebutan yang betul.
3.2 Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang
diberi dengan betul dan kemas.
4.1 Menyebut dan memahami unsur lagu melalui
nyanyian secara didik hibur.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata
dengan betul mengikut konteks.
1.1 Jenis-jenis jalan raya
2.1 Jenis dan cirri-ciri kenderaan
|
1.4.2 Berbual tentang sesuatu perkara
menggunakan kata panggilan dengan tepat
bagi ahli keluarga asas dalam situasi tidak
formal secara bertatasusila.bercerita.
1.5.1 Bercerita tentang sesuatu perkara dengan
tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul menggunakan ayat tunggal.
2.1.1 Membaca bentuk-bentuk, abjad dan membunyikan huruf vokal dengan sebutan yang betul.
2.1.2 Mengeja dan membatang suku kata terbuka dengan sebutan yang betul.
3.2.1 Menulis dan membentuk huruf besar dan huruf kecil dengan cara yang betul serta tulisan yang kemas
3.2.2 Menulis suku kata terbuka dengan cara yang betul dan tulisan yang kemas.
4.1.1 Menyebut seni kata lagu melalui nyanyian
secara didik hibur
5.1.1 Memahami dan menggunakan kata nama am yang mudah dengan betul mengikut konteks
5.1.2 Memahami dan menggunakan kata nama khas yang mudah dengan betul mengikut konteks.
5.1.3Memahami dan menggunakan kata ganti
nama diri pertama dan kedua dalam
pelbagai konteks dengan betul.
1.2.1 Mengenal pasti bahagian tertentu jalan raya
yang boleh meningkatkan keselamatan
mereka sebagai pejalan kaki atau
penunggang basikal.
1.2.2 Mengenal pasti bahagian jalan raya yang
boleh meningkatkan keselamatan mereka
sebagai pejalan kaki atau penunggang
basikal.
2.1.1 Mengenal pasti kenderaan yang berbeza.
|
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
TARIKH DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat)
|
CUTI TAHUN BARU CINA
| ||||
MINGGU 7
14 -18/2/2011
|
Tema : KELUARGA
UNIT 4
Tajuk : Sayang Ayah
EMK: Kreativiti dan Inovatif,TMK
PK :
Nilai : Kasih sayang
Hormat- menghormat Bersyukur
Ilmu : Pendidikan Moral
Pendidikan Islam
Pendidikan Muzik
KBT:
KB : Menghubungkait/
Mencirikan. Mengecam
Membuat gambaran mental
BCB: Mendengar dengan
berkesan / Bacaan Intensif
Konstruktivisme: Meneroka
KP: Muzik
Naturalis
Media : Buku Teks
Kad Perkataan
Benda Maujud
Kad gambar
Lembaran kerja
SB:
TB : Kata nama am
KK
datuk, nenek,
rak, zoo, jip, belon, dompet, tebu
PKJR: Jalan Raya dengan Kenderaan
|
1.2 Mendengar, mengecam, dan menyebut bunyi
bahasa,iaitu abjad, suku kata, perkataan, frasa
dan ayat dengan betul.
2.1 Asas membaca dengan sebutan yang betul.
2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa dan
ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan
yang betul.
3.2 Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang
diberi dengan betul dan kemas.
3.4 Menulis imlak dengan tepat.
4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu
melalui nyanyian secara didik hibur.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata
dengan betul mengikut konteks.
1.1 Jenis-jenis jalan raya
1.2 Bahagian-bahagian Jalan Raya
|
1.2.3 Mendengar dan menyebut bunyi vokal dan
suku kata tertutup dengan betul dan tepat.
2.1.3 Mengeja dan membatang suku kata tertutup
dengan sebutan yang betul.
2.2.1 Membaca dan memahami perkataan yang
mengandungi dua atau tiga suku kata,
diftong, vokal berganding, digraf dan
konsonan bergabung dengan sebutan yang
betul
3.2.3 Menulis suku kata tertutup dengan cara
yang betul dan tulisan yang kemas.
3.4.1 Menulis imlak perkataan yang
mengandungi suku kata terbuka dan suku
kata
4.1.1 Menyebut seni kata lagu melalui nyanyian
secara didik hibur.
5.1.1 Memahami dan menggunakan kata nama
am yang mudah dengan betul mengikut
konteks.
1.1.1 Memahami bahawa jalan raya adalah tempat yang kompleks dan berbahaya.
1.2.1 Mengenal pasti bahagian tertentu jalan raya
yang boleh meningkatkan keselamatan
mereka sebagai pejalan kaki atau
penunggang basikal.
1.2.2 Mengenal pasti bahagian jalan raya yang
boleh meningkatkan keselamatan mereka
sebagai pejalan kaki atau penunggang
basikal.
|
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
TARIKH DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat)
|
MINGGU 8
21–25/2/201I
|
Tema :KELUARGA
UNIT 5
Tajuk :Saudara mara Huda
EMK : Kreatif dan
Inovatif
PENGISIAN KURIKULUM
Nilai : Kasih saying Hormat
Menghormati
Sopan santun
Ilmu : Pendidikan Moral
Pendidikan Muzik
Kemahiran Bernilai Tambah
KB : Menghubungkait
Menjana Ide Mengecam merekacipta
menyusun Mengumpul dan Mengelaskan
BCB : Mendengar
Bacaan Intensif
KP : Verbal Linguistik
MEDIA :
Buku teks ,Buku Aktiviti
Lembaran kerja
Kad gambar
Kad perkataan
SISTEM BAHASA
Kata nama am
Kata ganti nama diri
Kata nama khas
KOSA KATA
pak cik , sepupu
mak cik
datuk, nenek, Proton Saga
bela
PKJR: Jalan raya dan Kenderaan
|
1.2 Mendengar, mengecam, dan menyebut bunyi
bahasa, iaitu abjad, suku kata, perkataan, frasa
dan ayat dengan betul.
2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa dan
ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan
yang betul.
3.2 Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang
diberi dengan betul dan kemas.
4.4 Melafaz dan memahami puisi dengan intonasi
yang betul menggunakan bahasa yang indah
secara didik hibur.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata
dengan betul mengikut konteks.
1.1 Jenis-jenis jalan raya
1.2 Bahagian-bahagian Jalan Raya
|
1.2.4 Mendengar, memahami, menyebut, dan
mengeja perkataan yang mengandungi
suku kata terbuka dan tertutup dengan
betul dan tepat.
1.2.6 Mendengar, memahami, dan menyebut
frasa dan ayat tunggal dengan betul dan
tepat.
2.2.1 Membaca dan memahami perkataan yang
mengandungi dua atau tiga suku kata,
diftong, vokal berganding, digraf dan
konsonan bergabung dengan sebutan yang
betul.
3.2.4 Menulis perkataan yang mengandungi dua
atau tiga suku kata, diftong , vokal
bergading, digraf dan konsonan bergabung
dengan betul dan tulisan yang kemas.
3.2.6 Menulis ayat tunggal dengan betul dan
tulisan yang kemas.
4.4.1 Melafazkan pantun dua kerat dengan
intonasi yang betul secara didik hibur.
5.1.2 Memahami dan menggunakan kata nama
khas yang mudah dengan betul mengikut
konteks.
1.1.1 Memahami bahawa jalan raya adalah
tempat yang kompleks dan berbahaya.
1.2.1 Mengenal pasti bahagian tertentu jalan
raya yang boleh meningkatkan
keselamatan mereka sebagai pejalan kaki
atau penunggang basikal.
1.2.2Mengenal pasti bahagian jalan raya yang boleh meningkatkan keselamatan mereka sebagai pejalan kaki.
|
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
TARIKH DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat)
|
MINGGU 9
28/2-3/3/2011
|
TEMA : Bersih dan Sihat
UNIT 6
Tajuk : Bersihkan Diri
EMK: Kreativiti dan Inovatif,TMK
PK :
Nilai : Kebersihan
Tanggungjawab
Menghargai
Bersyukur
Ilmu : Pendidikan Kesihatan
Pendidikan Moral
Pendidikan Muzik
KBT:
KB : Menghubungkait/
Menjana Idea
Memadankan
BCB: Mendengar dengan
berkesan / Bacaan Intensif
KP: Verbal linguistik
Media : Buku Teks,komputer
Kad Perkataan
Benda Maujud
Kad gambar
Lembaran kerja
SB:
TB : Kata Ganti Nama Diri
Pertama dan kedua
Kata adjektif
Kata Kerja
KK : paip, , buih, daun, tuala, seluar, tupai, kaloi lantai, murai, sungai, harum,
sekoi
PKJR
Melintas Jalan dengan Orang Dewasa.
|
1.2 Mendengar, mengecam, dan menyebut bunyi
bahasa, iaitu abjad, suku kata, perkataan, frasa
dan ayat dengan betul.
1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan
tentang sesuatu perkara daripada pelbagai
sumber dalam situasi formal dan tidak formal
secara bertatasusila.
2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa dan
ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan
yang betul.
3.2 Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang
diberi dengan betul dan kemas.
4.4 Melafaz dan memahami puisi dengan intonasi
yang betul menggunakan bahasa yang indah
secara didik hibur.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata
dengan betul mengikut konteks.
4.1 Sebagai Pejalan kaki
4.2 Arah yang paling selamat untuk berjalan kaki
7.1 Memilih tempat yang selamat untuk melinas
|
1.2.5 Mendengar, memahami, menyebut, dan
mengeja perkataan yang mengandungi dua
atau tiga suku kata, diftong, vokal
berganding, digraf dan konsonan
bergabung dengan betul dan tepat.
1.4.3 Berbual tentang sesuatu perkara
menggunakan kata ganti nama diri pertama
dan kedua dengan betul dalam situasi tidak
formal secara bertatasusila.
2.2.1 Membaca dan memahami perkataan yang
mengandungi dua atau tiga suku kata,
diftong, vokal berganding, digraf dan
konsonan bergabung dengan sebutan yang
betul.
2.2.2 Membaca dan memahami frasa yang
mengandungi perkataan dua atau tiga suku
kata, diftong, vokal berganding, digraf dan
konsonan bergabung dengan sebutan
3.2.5 Menulis frasa yang mengandungi perkataan
dua atau tiga suku kata, diftong, vokal
berganding, digraf dan konsonan
bergabung dengan betul dan tulisan yang
kemas.
4.4.1 Melafazkan pantun dua kerat dengan
intonasi yang betul secara didik hibur.
5.1.3 Memahami dan menggunakan kata ganti
nama diri pertama dan kedua.
4.1.1 Menerangkan bahawa berjalan di jalan raya
atau berdekatan jalan raya adalah lebih
selamat apabila bersama orang dewasa atau
yang lebih tua.
4.2.1 Menerangkan kenapa berjalan menghadap
lalu lintas adalah selamat daripada berjalan
mengikut arah yang sama dengan
kenderaan.
7.1.1 Memahami bahawa jalan raya adalah
berbahaya, melintas jalan adalah kompleks
dan orang dewasa boleh membantu kanak-
kanak untuk melintas jalan tersebut.
|
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
TARIKH DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat)
|
MINGGU 10
6 – 10/3/2011
|
UJIAN SARINGAN 1 - LINUS
| |||
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1 11 – 19 MAC 2011
| ||||
MINGGU 11
21- 24/3/2011
|
TEMA: Bersih dan Sihat
UNIT 7
TAJUK:
Rumah Bersih
Keluarga Kok Meng
Keluarga Devi
EMK:
Keusahawanan,
TMK
PK:
Nilai: Kasih sayang,
hormat menghormati
Ilmu : Pendidikan Moral
KBT:
Menghubungkait,
mengecam, memadan, menjana idea
Media: Gambar tunggal, kad perkataan
BCB : Mendengar dengan berkesan
KP : Verbal-linguistik
SB:
Tatabahasa
Kata nama am
Kosa kata:
dulang, , bangku, nyiru, penyu, zink, cerek, tanglung, langsir, anggerik, syiling
PKJR
Melintas Jalan dengan Orang Dewasa.
|
1.2 Mendengar, mengecam dan menyebut bunyi
bahasa iaitu abjad, suku kata, perkataan, frasa,
dan ayat dengan betul.
1.4 Bertutur, berbual, dan menyatakan permintaan
tentang sesuatu perkara daripada pelbagai
sumber dalam situasi formal dan tidak formal
secara bertatasusila.
2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa, dan
ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan
yang betul.
3.2 Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang
diberi dengan betul dan kemas.
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat
dengan betul.
4.3 Mengujarkan bahasa yang indah dan
menggunakan bahasa badan dengan kreatif
melalui lakonan secara didik hibur.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata
dengan betul mengikut konteks.
4.2 Arah yang paling selamat untuk berjalan kaki
7.1 Memilih tempat yang selamat untuk melintas
|
1.2.5 Mendengar, memahami, menyebut, dan
mengeja perkataan yang mengandungi dua
atau tiga suku kata, diftong, vokal
berganding, digraf, dan konsonan
bergabung dengan betul dan tepat.
1.4.2 Berbual tentang sesuatu perkara
menggunakan kata panggilan dengan tepat
bagi ahli keluarga asas dalam situasi tidak
formal secara bertatasusila.
2.2.2 Membaca dan memahami frasa yang
mengandungi perkataan dua atau tiga suku
kata, diftong, vokal berganding, digraph,
dan konsonan bergabung dengan sebutan
yang betul.
3.2.5 Menulis frasa yang mengandungi perkataan
dua atau tiga suku kata, diftong, vokal
berganding, digraf, dan konsonan
bergabung, dengan betul dan tulisan yang
kemas.
3.3.2 Membina dan menulis perkataan yang
mengandungi diftong, vokal berganding,
digraf, dan konsonan bergabung dengan
betul.
4.3.1 Mengujarkan dialog dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan jelas tentang
sesuatu perkara melalui lakonan secara
didik hibur.
5.1.4 Memahami dan menggunakan kata kerja
dengan betul mengikut konteks.golongan
kata dengan betul mengikut konteks.
4.2.1 Menerangkan kenapa berjalan menghadap
lalu lintas adalah selamat daripada berjalan
mengikut arah yang sama dengan
kenderaan.
7.1.1 Memahami bahawa jalan raya adalah
berbahaya, melintas jalan adalah kompleks
dan orang dewasa boleh membantu kanak-
kanak untuk melintas jalan tersebut.
|
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
TARIKH DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat)
|
MINGGU12
28/3-1/4/2011
|
UNIT 8
TEMA: Bersih dan Sihat
TAJUK :
Kelas Ceria
Jaga Kebersihan
Menghias Kelas
EMK: ICT
PK:
Nilai : bertanggungjawab, tolong menolong, bekerjasama
Ilmu : PJK,
Pendidikan Moral
KBT : Menghubungkait, menggunakan imaginasi dan kreativiti, verbal-linguistik
BCB : Bacaan intensif, mendengar dengan berkesan
SB :
Tatabahasa
Kata nama khas, kata nama am, kata kerja
Kosa kata
Susun, kemas kekal, johan, ceria, lap, hias
PKJR
Melintas Jalan dengan Orang Dewasa.
|
1.2 Mendengar, mengecam, dan menyebut bunyi
bahasa, iaitu abjad, suku kata, perkataan, frasa
dan ayat dengan betul.
2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa dan
ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan
yang betul.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan
lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul.
3.2 Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang
diberi dengan betul dan kemas.
4.3 Mengujarkan bahasa yang indah dan
menggunakan bahasa badan dengan kreatif
melalui lakonan secara didik hibur.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata
dengan betul mengikut konteks.
7.1 Memilih tempat yang selamat untuk melintas
|
1.2.6 Mendengar, memahami, dan menyebut
frasa dan ayat tunggal dengan betul dan
tepat.
2.2.3 Membaca dan memahami ayat tunggal
daripada pelbagai bahan bacaan dengan
sebutan yang betul.
2.3.1 Membaca kuat ayat tunggal dengan lancar,
sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul.
3.2.6 Menulis ayat tunggal dengan betul dan
tulisan yang kemas.
4.3.1 Mengujarkan dialog dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan jelas tentang
sesuatu perkara melalui lakonan secara
didik hibur.
5.1.4 Memahami dan menggunakan kata kerja
dengan betul mengikut konteks
7.1.1 Memahami bahawa jalan raya adalah
berbahaya, melintas jalan adalah kompleks
dan orang dewasa boleh membantu kanak-
kanak untuk melintas jalan tersebut.
|
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
TARIKH DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat)
|
MINGGU 13
4-8/4/2011
|
TEMA: Bersih dan Sihat
UNIT 9
TAJUK:
Badan Cergas
Mari Bersenam
Bermain di Taman
Permainan
EMK:
PK:
Nilai: Berhati-hati, bertanggungjawab, semangat kesukanan
Ilmu: PJK
KBT: Menghubungkait, menjana idea, memadankan
KP: Kinestatik
Media: Kad perkataan, kad gambar, lembaran kerja
SB:
Tatabahasa
Kata kerja, ayat tunggal, ayat frasa, imbuhan ‘ber’.
Kosa kata:
sentuh, depang, pingpong, bola tampar, bersenam
PKJR
Melintas Jalan dengan Orang Dewasa.
|
1.3 Mendengar, memahami dan memberi respons
terhadap sesuatu arahan, soalan dan pesanan
yang didengar dengan betul.
2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa dan
ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan
yang betul.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan
lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul.
3.2 Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang
diberi dengan betul dan kemas.
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat
dengan betul.
4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu
melalui nyanyian secara didik hibur.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata
dengan betul mengikut konteks.
7.1 Memilih tempat yang selamat untuk melintas
|
1.3.1 Mendengar, memahami dan memberikan
respons terhadap sesuatu arahan secara
lisan atau gerak laku dengan betul.
2.2.3 Membaca dan memahami ayat tunggal
daripada pelbagai bahan bacaan dengan
sebutan yang betul.
2.3.1 Membaca kuat ayat tunggal dengan lancar,
sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul.
3.2.6 Menulis ayat tunggal dengan betul dan
tulisan yang kemas.
3.3.1 Membina dan menulis perkataan yang
mengandungi suku kata terbuka dan
tertutup dengan betul dan kemas
3.3.3 Membina dan menulis frasa dengan betul.
4.1.1 Menyebut seni kata lagu melalui nyanyian
secara didik hibur.
5.1.4 Memahami dan menggunakan kata kerja
dengan betul mengikut konteks.
7.1.2 Mengenal pasti dan menerangkan
bahagian-bahagian persekitaran jalan raya
yang dapat meningkatkan keselamatan
sewaktu melintas.
|
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
TARIKH DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat)
|
MINGGU 14
11-15/4/2011
|
TEMA: Bersih Dan Sihat
UNIT 10
TAJUK: Makanan Berzat
EMK: Keusahawanan
PK:
Nilai: Kebersihan
Ilmu: Sains , PJK
KBT:
KB- Menghubungkait
BCB: Bacaan Intensif, Mendengar dengan berkesan.
Media: Gambar, kad perkataan.
SB:
Tata bahasa
Kata Nama Am, Kata Adjektif, Kata Kerja,
Kosa kata :
minyak masak, emping jagung
cergas, enak, mahkota,
PKJR
Melintas Jalan dengan Orang Dewasa.
|
1.3 Mendengar, memahami dan memberi respons
terhadap sesuatu arahan, soalan dan pesanan
yang didengar dengan betul.
2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa dan
ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan
yang betul.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan
lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul.
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat
dengan betul.
3.4 Menulis imlak dengan tepat
4.2 Mengujarkan bahasa yang indah dan
menggunakan bahasa badan secara kreatif
semasa bercerita secara didik hibur.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata
dengan betul mengikut konteks.
7.2 Prosedur yang selamat untuk melintas
· Berhenti
· Lihat
· Dengar
· Fikir
· Berwaspada
|
1.3.1 Mendengar, memahami dan memberikan
respons terhadap sesuatu arahan
secara lisan atau gerak laku dengan betul.
2.2.1 Membaca dan memahami perkataan yang
mengandungi dua atau tiga suku kata,
diftong, vokal berganding, digraf dan
konsonan bergabung dengan sebutan yang
betul.
2.3.1 Membaca kuat ayat tunggal dengan lancar,
sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul.
3.3.1 Membina dan menulis perkataan yang
mengandungi suku kata terbuka dan
tertutup dengan betul dan kemas.
3.4.1 Menulis imlak perkataan yang
mengandungi suku kata terbuka dan suku
kata.
4.2.1 Mengujarkan ayat dengan sebutan yang
betul dan jelas tentang sesuatu
perkara melalui penceritaan secara didik
hibur.
5.1.4 Memahami dan menggunakan kata kerja
dengan betul mengikut konteks.
7.2.1 Memahami bahawa melintas jalan adalah
lebih selamat apabila langkah tertentu
diambil untuk menyempurnakan tugas
tersebut.
|
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
TARIKH DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat)
|
MINGGU 15
18-22/4/2011
|
TEMA: Hidup Selamat
UNIT 11
TAJUK: Simpan dengan Selamat
EMK: ICT, Inovasi, Kreativiti
PK:
Nilai: Keselamatan, Berhati-hati
Ilmu: Kemahiran Hidup, PJK, Sains
KBT:
KB : Menjana Idea, Mengecam, Menghubungkait..
KP : Verbal linguistik
Media: Kad Gambar, ICT
SB:
Tatabahasa
Ayat Tunggal, Kata Nama Am.
Kosa kata :
Kabinet, bekas, kutip, uncang, congkak, stor, sabit, gergaji, cangkul, peti ubat, seterika
PKJR
Melintas Jalan dengan Orang Dewasa.
|
1.3 Mendengar, memahami dan memberi respons
terhadap sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang
didengar dengan betul.
1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara
semula dengan tepat menggunakan sebutan yang
jelas dan intonasi yang betul.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan
lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul.
2.5 Membaca dan menaakul untuk memindahkan
maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan.
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat
dengan betul.
4.4 Melafazdan memahami puisi dengan intonasi
yang betul menggunakan bahasa yang indah
secara didik hibur.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata
dengan betul mengikut konteks.
7.2 Prosedur yang selamat untuk melintas
· Berhenti
· Lihat
· Dengar
· Fikir
· Berwaspada
|
1.3.1 Mendengar, memahami dan memberikan
respons terhadap sesuatu arahan secara
lisan atau gerak laku dengan betul.
1.5.1 Bercerita tentang sesuatu perkara dengan
tepat, sebutan yang jelas dan intonasi
yang betul menggunakan ayat tunggal.
2.3.1 Membaca kuat ayat tunggal dengan lancar,
sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul.
2.5.1 Membaca dan memahami maklumat dalam
bahan grafik dengan betul.
3.3.1 Membina dan menulis perkataan yang
mengandungi suku kata terbuka dan
tertutup dengan betul dan kemas.
3.3.4 Membina dan menulis ayat tunggal dan
ayat majmuk dengan betul.
4.4.1Melafazkan pantun dua kerat dengan
intonasi yang betul secara didik hibur.
5.1.4 Memahami dan menggunakan kata kerja
dengan betul mengikut konteks.
7.2.2 Mengetahui lima langkah untuk
menyempurnakan tugas melintas jalan
dengan selamat.
|
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
TARIKH DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat)
|
MINGGU 16
25-29/4/2010
|
TEMA: Hidup Selamat
UNIT 12
TAJUK: Pastikan Selamat
EMK: ICT, Inovasi, Kreativiti
PK:
Nilai: Berhati-hati, Sayang-menyayangi
Ilmu: Kemahiran Hidup, Sains
KBT:
KB: Menjana Idea,
KP: Verbal Linguistik
BCB: Bacaan Intensif
Media: Kad Gambar, ICT, Kad Perkataan.
SB
Tatabahasa
kata hubung
Kosa kata
periuk nasi, kunci pagar, alat tulis
suis, tetapi, atau, dan
PKJR
Melintas Jalan dengan Orang Dewasa.
|
1.3 Mendengar, memahami dan memberi respons
terhadap sesuatu arahan, soalan dan pesanan
yang didengar dengan betul.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan
lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul.
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat
dengan betul.
4.2 Mengujarkan bahasa yang indah dan
menggunakan bahasa badan secara kreatif semasa
bercerita secara didik hibur
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata
dengan betul mengikut konteks.
7.2 Prosedur yang selamat untuk melintas
· Berhenti
· Lihat
· Dengar
· Fikir
· Berwaspada
|
1.3.2 Mendengar, memahami dan memberikan
respons dengan betul secara lisan
terhadap pelbagai soalan bertumpu.
2.3.2 Membaca kuat ayat tunggal dan ayat
majmuk dengan lancar, sebutan yang jelas
dan intonasi yang betul mengikut tanda
baca.
3.3.2 Membina dan menulis perkataan yang
mengandungi diftong, vokal berganding,
digraf dan konsonan bergabung dengan
betul.
3.3.4 Membina dan menulis ayat tunggal dan
ayat majmuk dengan betul.
4.2.2 Mengujarkan ayat dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan jelas tentang
sesuatu perkara serta menggunakan bahasa
badan yang kreatif melalui penceritaan
secara didik hibur.
5.1.6 Memahami dan menggunakan kata hubung
yang mudah dengan betul
mengikut konteks.
7.2.3 Menggambarkan prosedur melintas dengan
selamat dan menerangkan setiap langkah
|
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
TARIKH DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat)
|
MINGGU17
2-6/5/2011
|
TEMA:
Hidup Selamat
UNIT 13
TAJUK:
Berhati-hati Kawan
EMK: Keusahawanan, kreativiti & inovasi
PK :
Nilai : Berjimat-cermat, berdisiplin, kebersihan
Ilmu : PJK, P.Moral,Sains
KBT :
KB : Menjana idea, mengecam, kontekstual-menghubungkaitkan
BCB-mendengar dengan
-bacaan intensif
KP : Verbal linguistik
Media : Buku teks, BLA, p.point, gamba kad perkataan, lembaran kerja
SB :
Tatabahasa : Kata hubung, kata nama am, kata kerja
Kosa kata : Kantin,berhati-hati,
tertib, bahaya, kerana, menegur
PKJR
Melintas Jalan dengan Orang Dewasa.
|
1.3 Mendengar, memahami dan memberi respons
terhadap sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang
didengar dengan betul.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan
lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul.
2.4 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat
dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk
memberi respons dengan betul.
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat
dengan betul.
4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu
melalui nyanyian secara didik hibur.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata
dengan betul mengikut konteks.
7.2 Prosedur yang selamat untuk melintas
· Berhenti
· Lihat
· Dengar
· Fikir
· Berwaspada
|
1.3.2 Mendengar, memahami dan memberikan
respons dengan betul secara lisan terhadap
pelbagai soalan bertumpu.
1.3.3 Mendengar, memahami pesanan dan
memberikan respons secara gerak laku
yang betul.
2.3.2 Membaca kuat ayat tunggal dan ayat
majmuk dengan lancar, sebutan yang jelas
dan intonasi yang betul mengikut tanda
baca.
2.4.1 Membaca dan memahami maklumat untuk
mengenal pasti idea utama dalam pelbagai
bahan dengan tepat.
3.3.2 Membina dan menulis perkataan yang
mengandungi diftong, vokal berganding,
digraf dan konsonan bergabung dengan
betul.
3.3.3 Membina dan menulis frasa dengan betul.
4.1.2 Menyebut dengan jelas dan memahami
seni kata lagu melalui nyanyian dan gerak
laku secara didik hibur.
5.1.6 Memahami dan menggunakan kata hubung
yang mudah dengan betul mengikut
konteks.
7.2.2 Mengetahui lima langkah untuk
menyempurnakan tugas melintas jalan
dengan selamat.
7.2.3 Menggambarkan prosedur melintas dengan
selamat dan menerangkan setiap langkah
|
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
TARIKH DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat)
|
MINGGU 18
9-13/5/2011
|
TEMA
Hidup Selamat
UNIT 14
Tajuk:
Saya Selamat di Sin
EMK: Kreativiti & inovasi
PK :
Nilai : Patuh, berwaspada, berdisiplin, Ilmu : PJK, P.Moral, P.Muzik,
KBT :
KB : Menjana idea, memadankan, mengecam, kontekstual-mengalami, BCB-mendengar dengan berkesan -bacaan intensif
KP : Muzik
Media : Buku teks, BLA, p.point, gambar,
kad perkataan, lembaran kerja
SB :
Tatabahasa : Kata nama am, kata kerja, imbuhan
Kosa kata : Buaian, tangga gelongsor, haus, bersiar-siar, tama permainan, menunggang, basikal, topi keledar, pelindung siku, pelindung lutut.
PKJR :
Melintas Jalan dengan Orang Dewasa.
|
1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan
tentang sesuatu perkara daripada pelbagai
sumber dalam situasi formal dan tidak formal
secara bertatasusila.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan
lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul.
2.4 Membaca dan memahami maklumat yang
tersurat dan tersirat daripada pelbagai bahan
untuk memberi respons dengan betul.
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat
dengan betul.
3.5 Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu
perkara daripada pelbagai sumber.
3.6 Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang
sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa
yang santun.
4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu
melalui nyanyian secara didik hibur.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata
dengan betul mengikut konteks.
7.2 Prosedur yang selamat untuk melintas
· Berhenti
· Lihat
· Dengar
· Fikir
· Berwaspada
|
1.4.1 Bertutur menggunakan diksi yang betul
secara bertatasusila.
2.3.2 Membaca kuat ayat tunggal dan ayat
majmuk dengan lancar, sebutan yang jelas
dan intonasi yang betul mengikut tanda
baca.
2.4.1 Membaca dan memahami maklumat untuk
mengenal pasti idea utama dalam pelbagai
bahan dengan tepat.
3.3.4 Membina dan menulis ayat tunggal dan
ayat majmuk dengan betul.
3.5.1 Mencatat maklumat yang betul daripada
pelbagai sumber.
3.6.1 Menulis untuk menyampaikan maklumat
yang betul berdasarkan bahan yang diberi
dengan menggunakan bahasa yang santun.
4.1.2 Menyebut dengan jelas dan memahami seni
kata lagu melalui nyanyian dan gerak laku
secara didik hibur.
5.1.4 Memahami dan menggunakan kata kerja
dengan betul mengikut konteks.
7.2.4 Menunjukkan pengetahuan dan kemahiran
(perkataan dan fizikal) lima langkah
melintas dengan selamat – dalam situasi
yang dikawal dan diselia.
|
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
TARIKH DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat)
|
MINGGU 19
16-20/5/2011
|
TEMA
Hidup Selamat
UNIT 15
TAJUK
Berhati-hati di Jalan Raya
EMK: Kreativiti & inovasi
PK :
Nilai : Berwaspada, berdisiplin
Ilmu : PJK, P.Moral
KBT :
KB : Menjana idea,mengecam,
menghubungkaitkan
BCB-mencatat nota
-bacaan intensif
KP : Verbal linguistik
Media : Buku teks, BLA, kad perkataan,
kad gambar, poster
SB :
Tatabahasa : Kata hubung,kata adjektif
Kosa kata :
Kenderaan, warna, lintasan belang,
hentian, lasak, lampu isyarat, topi keledar,
berwaspada
PKJR :
Melintas Jalan dengan Orang Dewasa.
|
1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan
tentang sesuatu perkara daripada pelbagai
sumber dalam situasi formal dan tidak formal
secara bertatasusila.
2.4 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat
dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk
memberi respons dengan betul.
2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan
sastera yang sesuai bagi memupuk minat
membaca.
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat
dengan betul.
3.4 Menulis imlak dengan tepat.
3.5 Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu
perkara daripada pelbagai sumber.
4.3 Mengujarkan bahasa yang indah dan
menggunakan bahasa badan dengan kreatif
melalui lakonan secara didik hibur.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata
dengan betul mengikut konteks.
7.2 Prosedur yang selamat untuk melintas
· Berhenti
· Lihat
· Dengar
· Fikir
· Berwaspada
|
1.4.1 Bertutur menggunakan diksi yang betul
secara bertatasusila
2.4.1 Membaca dan memahami maklumat untuk
mengenal pasti idea utama dalam pelbagai
bahan dengan tepat.
2.6.1 Membaca dan memahami pelbagai bahan
bacaan secara didik hibur untuk
memperkaya kosa kata
3.3.4 Membina dan menulis ayat tunggal dan
ayat majmuk dengan betul.
3.4.1 Menulis imlak perkataan yang
mengandungi suku kata terbuka dan suku
kata tertutup dengan tepat.
3.4.2 Menulis imlak frasa yang mengandungi
perkataan suku kata terbuka dan suku kata
tertutup dengan tepat.
3.5.1 Mencatat maklumat yang betul daripada
pelbagai sumber.
4.3.1 Mengujarkan dialog dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan jelas tentang
sesuatu perkara melalui lakonan secara
didik hibur.
5.1.5 Memahami dan menggunakan kata adjektif
warna dengan betul mengikut konteks.
5.1.6 Memahami dan menggunakan kata hubung
yang mudah dengan betul mengikut
konteks.
7.2.4 Menunjukkan pengetahuan dan kemahiran
(perkataan dan fizikal) lima langkah
melintas dengan selamat – dalam situasi
yang dikawal dan diselia.
|