RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN SK
BAHASA MALAYSIA TAHUN 1
MINGGU   / TARIKH 
 |    
TEMA   / TAJUK 
 |    
STANDARD   KANDUNGAN 
 |    
STANDARD   PEMBELAJARAN 
 |    
TARIKH   DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat) 
 |   
MINGGU 1,2 dan 3 
3-21/11/2011 
 |    
PROGRAM TRANSISI 
 |    |||
MINGGU 4 
24-28/1/2011 
 |    
TEMA: KELUARGA 
UNIT 1 
TAJUK: Cerita   Huda 
EMK: Kreativiti   dan inovasi,TMK 
Pengisian   Kurikulum:  
Nilai:   Kasih sayang, tolong menolong 
Ilmu:   Pendidikan Moral 
KBT: KB   (Menjana idea, mencirikan),  
KP   (kinestetik). 
Media:   Buku teks, komputer,radio 
Sistem Bahasa:  
Tatabahasa:   Kata nama am, kata kerja, kata arah 
Kosa   Kata: 
bulat,   segi tiga, rumah, sekolah, kucing, gelas, loceng 
PKJR: Persekitaran Jalan    Raya 
 |    
1.1       Asas   mendengar dan memberikan respons dengan betul terhadap pelbagai bunyi dalam   persekitaran 
1.2       Mendengar,   mengecam, dan menyebut bunyi bahasa, iaitu abjad, suku kata, perkataan, frasa   dan ayat dengan betul. 
2.1       Asas   membaca dengan sebutan yang betul.  
3.1       Asas menulis dengan cara yang betul.  
4.1   Menyebut dan memahami unsur seni   dalam    
          lagu melalui nyanyian secara didik hibur. 
5.1       Memahami dan menggunakan golongan kata    
1.1       Jenis-jenis Jalan Raya 
1.2       Bahagian-bahagian Jalan Raya 
 |    
1.1.1   Mengecam   pelbagai bunyi dalam   
 persekitaran dengan teliti  dan betul. 
1.1.2     Mengecam dan mengajuk pelbagai bunyi  
          dalam persekitaran yang didengar   dengan  
          betul. 
1.1.3    Mendengar   dan menentukan arah bunyi dalam persekitaran dengan betul 
1.2.1Mendengar, mengecam dan menyebut    
  nama abjad dengan betul dan tepat.  
1.2.1    Membaca bentuk-bentuk, abjad dan 
          membunyikan huruf vokal dengan   sebutan    
          yang betul.  
3.1.1    Melakar   pelbagai bentuk atau corak dengankemas dan 
         jelas.  
3.1.2    Membentuk   garisan yang    menyerupai bentuk huruf   dengan  kemas dan jelas  
4.1.1Menyebut seni   kata lagu melalui nyanyian      
  secara    didik  hibur.  
5.1.1 Memahami   dan menggunakan kata nama am yang mudah dengan betul mengikut konteks. 
1.1       Memahami bahawa jalan raya adalah   tempat yang  kompleks dan berbahaya. 
1.2.1  Mengenal   pasti bahagian tertentu jalan raya yang boleh     meningkatkan keselamatan mereka sebagai   pejalan kaki atau penungang basikal. 
1.2.2  Mengenal   pasti bahagian jalan raya yang boleh meningkatkan keselamatan mereka sebagai   pejalan kaki atau penunggang basikal. 
 |    
MINGGU   / TARIKH 
 |    
TEMA   / TAJUK 
 |    
STANDARD   KANDUNGAN 
 |    
STANDARD   PEMBELAJARAN 
 |    
TARIKH   DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat) 
 |   
MINGGU 5 
31/1-4/2/2010 
 |    
TEMA: KELUARGA 
UNIT 2        
TAJUK: Keluarga   Huda 
EMK:   TMK,Keusahawanan 
Pengisian   Kurikulum:  
Nilai:   Kasih sayang, kerjasama 
Ilmu:   Pend. Muzik, P. Moral 
KBT: KB   (Menjana idea, mengecam, menghubungkait) 
BCB:   Belajar cara belajar: mengingat, mendengar dengan berkesan. 
Media:   Buku teks, buku aktiviti. 
Sistem Bahasa: 
Tatabahasa:   Kata nama am, kata nama khas. 
Kosa   Kata: 
Adik,anak,bapa,keluarga,ayah,   emak, ibu, kakak. 
PKJR: Jalan   raya dengan Kenderaan 
 |    
1.2   Mendengar, mengecam, dan menyebut bunyi  
         bahasa,   iaitu abjad, suku kata, perkataan, frasa   
         dan   ayat dengan betul.  
2.1        Asas membaca dengan sebutan yang betul.  
3.1    Asas menulis dengan cara yang betul. 
3.2        Menulis   secara mekanis berdasarkan bahan yang     diberi dengan betul dan kemas.  
4.1   Menyebut   dan memahami unsur seni dalam lagu  
        melalui nyanyian secara   didik hibur.  
5.1       Memahami   dan menggunakan golongan kata dengan betul ,mengikut konteks. 
1.1       Jenis-jenis   jalan raya 
2.1        Jenis dan cirri-ciri kenderaan 
 |    
1.2.1    Mendengar, mengecam dan menyebut  
          nama abjad dengan betul dan tepat. 
1.2.2    Mendengar dan menyebut bunyi vokal dan    
          suku kata terbuka dengan betul dan   tepat.  
2.1.1    Membaca bentuk-bentuk, abjad dan   membunyikan huruf vokal dengan sebutan yang betul. 
2.1.2    Mengeja dan membatang suku kata   terbuka dengan sebutan yang betul. 
3.1.1Melakar pelbagai bentuk atau   corak dengan   kemas dan jelas. 
3.1.2 Membentuk garisan yang   menyerupai bentuk   huruf dengan kemas   dan jelas  
3.1.3 Menulis dan membentuk huruf   besar dan huruf kecil dengan cara yang betul serta tulisan yang kemas  
3.2.4    Menulis perkataan yang mengandungi dua   atau tiga suku kata, diftong , vokal berganding, digraf dan konsonan   bergabung dengan betul dan tulisan yang kemas.  
4.1.1 Menyebut   seni kata lagu melalui nyanyian   
         secara didik hibur 
5.1.1 Memahami dan   menggunakan kata nama am yang mudah dengan betul mengikut konteks. 
1.1.1     Memahami   bahawa jalan raya adalah tempat yang        kompleks dan berbahaya. 
1.2.1   Mengenal pasti bahagian tertentu jalan raya     
         yang boleh meningkatkan keselamatan  
         mereka sebagai pejalan kaki atau  
         penunggang basikal. 
1.2.1    Mengenal pasti bahagian jalan raya   yang boleh meningkatkan keselamatan mereka sebagai pejalan kaki atau   penunggang basikal. 
2.1.1 Mengenal pasti   kenderaan yang berbeza. 
 |    
MINGGU   / TARIKH 
 |    
TEMA   / TAJUK 
 |    
STANDARD   KANDUNGAN 
 |    
STANDARD   PEMBELAJARAN 
 |    
TARIKH   DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat) 
 |   
MINGGU 6 
7-11/11/2011 
 |    
TEMA: KELUARGA 
UNIT   3 
TAJUK: KASIH   IBU 
EMK: Kreatif   dan inovatif,  
Pengisian   Kurikulum:  
Nilai:   Kasih sayang, hormat-menghormati, bersyukur, tolong-menolong 
Ilmu:P.   Moral 
KBT:   BCB: Belajar cara belajar: mengingat. 
KB:   Mencirikan, mengecam 
KP:   Verbal linguistik Media: Buku teks dan BLA 
Sistem Bahasa:  
Tatabahasa:   Kata nam am, kata nama khas, kata ganti nama diri  
Kosa Kata: 
dadu,   paku, labu, guli 
cili,   nona, guni 
PKJR: Jalan   Raya dengan Kenderaan 
 |    
1.4       Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan   tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan   tidak formal secara bertatasusila.  
1.5       Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula   dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul. 
2.1    Asas membaca dengan sebutan yang betul.  
3.2   Menulis secara mekanis berdasarkan bahan   yang  
          diberi dengan betul dan kemas. 
4.1   Menyebut dan memahami unsur lagu   melalui  
        nyanyian secara didik hibur. 
5.1   Memahami dan menggunakan golongan kata  
          dengan betul mengikut konteks.  
1.1       Jenis-jenis   jalan raya 
2.1   Jenis dan cirri-ciri kenderaan 
 |    
1.4.2   Berbual   tentang sesuatu perkara  
         menggunakan kata panggilan dengan tepat    
         bagi ahli keluarga asas dalam   situasi tidak  
         formal secara   bertatasusila.bercerita. 
1.5.1 Bercerita   tentang sesuatu perkara dengan  
         tepat, sebutan yang jelas dan   intonasi yang  
         betul menggunakan ayat tunggal. 
2.1.1  Membaca   bentuk-bentuk, abjad dan membunyikan huruf vokal dengan sebutan yang betul. 
2.1.2    Mengeja   dan membatang suku kata terbuka dengan sebutan yang betul.  
3.2.1    Menulis   dan membentuk huruf besar dan huruf kecil dengan cara yang betul serta   tulisan yang kemas 
3.2.2    Menulis   suku kata terbuka dengan cara yang betul dan tulisan yang kemas. 
4.1.1 Menyebut   seni kata lagu melalui nyanyian   
         secara didik hibur 
5.1.1    Memahami   dan menggunakan kata nama am yang mudah dengan betul mengikut konteks  
5.1.2    Memahami   dan menggunakan kata nama khas yang mudah dengan betul mengikut konteks. 
5.1.3Memahami   dan menggunakan kata ganti  
         nama diri pertama dan kedua dalam  
         pelbagai konteks dengan betul. 
1.2.1   Mengenal pasti bahagian tertentu jalan raya  
         yang boleh meningkatkan keselamatan  
         mereka sebagai pejalan kaki atau  
         penunggang basikal. 
1.2.2 Mengenal pasti bahagian jalan   raya yang  
         boleh meningkatkan keselamatan   mereka  
         sebagai pejalan kaki atau   penunggang   
         basikal. 
2.1.1 Mengenal pasti kenderaan yang   berbeza. 
 |    
MINGGU   / TARIKH 
 |    
TEMA   / TAJUK 
 |    
STANDARD   KANDUNGAN 
 |    
STANDARD   PEMBELAJARAN 
 |    
TARIKH   DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat) 
 |   
CUTI TAHUN BARU CINA 
 |    ||||
MINGGU 7 
14 -18/2/2011 
 |    
Tema : KELUARGA 
UNIT 4 
Tajuk : Sayang   Ayah 
EMK:  Kreativiti dan Inovatif,TMK 
PK : 
Nilai   : Kasih sayang 
           Hormat- menghormat  Bersyukur 
Ilmu   : Pendidikan Moral 
           Pendidikan Islam 
           Pendidikan Muzik 
KBT: 
KB   : Menghubungkait/ 
  Mencirikan. Mengecam  
         Membuat gambaran mental 
BCB:   Mendengar dengan  
          berkesan / Bacaan Intensif 
Konstruktivisme:   Meneroka  
KP:   Muzik  
       Naturalis 
Media   :  Buku Teks 
              Kad Perkataan 
              Benda Maujud 
              Kad gambar 
              Lembaran kerja 
SB:  
TB : Kata nama am 
KK  
datuk, nenek,  
rak, zoo, jip, belon, dompet, tebu 
PKJR: Jalan   Raya dengan Kenderaan 
 |    
1.2   Mendengar, mengecam, dan menyebut bunyi  
        bahasa,iaitu abjad, suku kata,   perkataan, frasa  
        dan ayat dengan betul. 
2.1   Asas membaca dengan sebutan yang betul. 
2.2   Membaca dan memahami perkataan, frasa dan  
        ayat daripada pelbagai sumber dengan   sebutan  
        yang betul. 
3.2   Menulis secara mekanis berdasarkan bahan   yang  
        diberi dengan betul dan kemas. 
3.4   Menulis imlak dengan tepat. 
4.1   Menyebut dan memahami unsur seni dalam   lagu  
        melalui nyanyian secara didik hibur. 
5.1   Memahami dan menggunakan   golongan kata  
       dengan betul mengikut konteks. 
1.1       Jenis-jenis jalan raya 
1.2   Bahagian-bahagian Jalan Raya 
 |    
1.2.3   Mendengar dan menyebut bunyi vokal dan   
         suku kata tertutup dengan betul dan   tepat. 
2.1.3   Mengeja dan membatang suku kata tertutup   
         dengan sebutan yang betul. 
2.2.1   Membaca dan memahami perkataan yang  
         mengandungi dua atau tiga suku kata,    
         diftong, vokal berganding, digraf   dan     
         konsonan bergabung dengan sebutan   yang  
         betul 
3.2.3   Menulis suku kata tertutup dengan cara  
         yang betul dan tulisan yang kemas.  
3.4.1   Menulis imlak perkataan yang   
         mengandungi suku kata terbuka dan   suku   
         kata 
4.1.1   Menyebut seni kata lagu melalui nyanyian  
         secara didik hibur. 
5.1.1   Memahami dan menggunakan kata nama  
         am yang mudah dengan betul mengikut  
         konteks.  
1.1.1    Memahami bahawa jalan raya adalah   tempat yang kompleks dan berbahaya. 
1.2.1 Mengenal   pasti bahagian tertentu jalan raya  
         yang boleh meningkatkan keselamatan  
         mereka sebagai pejalan kaki atau  
         penunggang basikal. 
1.2.2   Mengenal pasti bahagian jalan raya yang  
         boleh meningkatkan keselamatan   mereka  
         sebagai pejalan kaki atau penunggang    
         basikal. 
 |    
MINGGU   / TARIKH 
 |    
TEMA   / TAJUK 
 |    
STANDARD   KANDUNGAN 
 |    
STANDARD   PEMBELAJARAN 
 |    
TARIKH   DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat) 
 |   
MINGGU 8 
21–25/2/201I 
 |    
Tema  :KELUARGA 
UNIT   5 
Tajuk  :Saudara mara  Huda 
EMK :   Kreatif dan    
            Inovatif 
PENGISIAN   KURIKULUM 
Nilai :   Kasih saying Hormat    
           Menghormati 
           Sopan santun 
Ilmu :   Pendidikan Moral 
          Pendidikan Muzik 
Kemahiran   Bernilai Tambah 
KB  : Menghubungkait 
           Menjana Ide   Mengecam    merekacipta 
menyusun     Mengumpul dan  Mengelaskan 
BCB :   Mendengar  
           Bacaan Intensif 
KP    : Verbal Linguistik 
MEDIA : 
 Buku teks ,Buku Aktiviti 
 Lembaran kerja 
 Kad gambar 
 Kad perkataan 
SISTEM   BAHASA 
Kata   nama am 
Kata   ganti nama diri 
Kata   nama khas 
KOSA   KATA 
pak   cik , sepupu      
mak   cik 
datuk,   nenek, Proton Saga 
bela 
PKJR: Jalan   raya dan Kenderaan 
 |    
1.2   Mendengar, mengecam, dan menyebut bunyi  
        bahasa, iaitu abjad, suku kata,   perkataan, frasa  
        dan ayat dengan betul. 
2.2   Membaca dan memahami perkataan, frasa dan  
        ayat daripada pelbagai sumber dengan   sebutan  
        yang betul. 
3.2   Menulis secara mekanis berdasarkan bahan   yang  
        diberi dengan betul dan kemas. 
4.4   Melafaz dan memahami puisi dengan intonasi  
        yang betul menggunakan bahasa yang   indah  
        secara didik hibur. 
5.1     Memahami dan menggunakan golongan   kata    
        dengan betul mengikut konteks. 
1.1     Jenis-jenis   jalan raya 
1.2   Bahagian-bahagian Jalan Raya 
 |    
1.2.4  Mendengar, memahami, menyebut, dan   
          mengeja perkataan yang mengandungi  
          suku kata terbuka dan tertutup dengan  
          betul dan tepat.  
1.2.6    Mendengar, memahami, dan menyebut  
          frasa dan ayat tunggal dengan betul   dan  
          tepat. 
2.2.1  Membaca dan memahami perkataan   yang  
          mengandungi dua atau tiga suku   kata,  
          diftong, vokal berganding, digraf   dan  
          konsonan bergabung dengan sebutan   yang  
          betul. 
3.2.4  Menulis perkataan yang mengandungi dua  
          atau tiga suku kata, diftong ,   vokal  
          bergading, digraf dan konsonan   bergabung  
          dengan betul dan tulisan yang   kemas. 
3.2.6  Menulis ayat tunggal dengan betul dan  
          tulisan yang kemas. 
4.4.1  Melafazkan pantun dua kerat dengan  
          intonasi yang betul secara didik   hibur.  
5.1.2  Memahami dan menggunakan kata nama  
          khas yang mudah dengan betul   mengikut  
          konteks. 
1.1.1 Memahami   bahawa jalan raya adalah      
tempat   yang   kompleks dan berbahaya. 
1.2.1 Mengenal pasti   bahagian tertentu jalan   
          raya yang boleh meningkatkan   
          keselamatan mereka sebagai pejalan   kaki  
          atau penunggang basikal. 
1.2.2Mengenal pasti   bahagian jalan raya yang boleh meningkatkan keselamatan mereka sebagai   pejalan kaki. 
 |    
MINGGU   / TARIKH 
 |    
TEMA   / TAJUK 
 |    
STANDARD   KANDUNGAN 
 |    
STANDARD   PEMBELAJARAN 
 |    
TARIKH   DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat) 
 |   
MINGGU 9 
28/2-3/3/2011 
 |    
TEMA : Bersih   dan Sihat 
UNIT 6 
Tajuk :   Bersihkan Diri 
EMK:  Kreativiti dan Inovatif,TMK 
PK : 
Nilai   : Kebersihan 
           Tanggungjawab 
           Menghargai 
          Bersyukur 
Ilmu   : Pendidikan Kesihatan 
           Pendidikan  Moral 
           Pendidikan Muzik 
KBT: 
KB   : Menghubungkait/ 
         Menjana Idea 
         Memadankan 
BCB:   Mendengar dengan  
          berkesan / Bacaan Intensif 
KP:   Verbal linguistik 
Media   :  Buku Teks,komputer 
              Kad Perkataan 
              Benda Maujud 
              Kad gambar 
              Lembaran kerja 
SB:    
TB   : Kata Ganti Nama Diri  
        Pertama dan kedua 
        Kata adjektif 
        Kata Kerja 
KK   :  paip, , buih, daun,   tuala, seluar, tupai, kaloi  lantai, murai, sungai, harum, 
sekoi 
PKJR    
Melintas   Jalan dengan Orang Dewasa. 
 |    
1.2   Mendengar, mengecam, dan menyebut bunyi  
        bahasa, iaitu abjad, suku kata,   perkataan, frasa  
        dan ayat dengan betul. 
1.4   Bertutur, berbual dan menyatakan   permintaan  
        tentang sesuatu perkara daripada   pelbagai  
        sumber dalam situasi formal dan tidak   formal  
        secara bertatasusila. 
2.2   Membaca dan memahami perkataan, frasa   dan    
        ayat daripada pelbagai sumber dengan   sebutan  
        yang betul. 
3.2   Menulis secara mekanis berdasarkan bahan   yang     
        diberi dengan betul dan kemas. 
4.4   Melafaz dan memahami puisi dengan intonasi    
        yang betul menggunakan bahasa yang   indah  
        secara didik hibur. 
5.1   Memahami dan menggunakan golongan kata  
        dengan betul mengikut konteks. 
4.1       Sebagai Pejalan kaki 
4.2       Arah yang paling selamat untuk   berjalan kaki 
7.1       Memilih tempat yang selamat untuk   melinas 
 |    
1.2.5   Mendengar, memahami, menyebut, dan  
         mengeja perkataan yang mengandungi   dua   
         atau tiga suku kata, diftong, vokal  
         berganding, digraf dan konsonan  
         bergabung dengan betul dan tepat. 
1.4.3   Berbual tentang sesuatu perkara  
         menggunakan kata ganti nama diri pertama    
         dan kedua dengan betul dalam situasi   tidak  
         formal secara bertatasusila.  
2.2.1   Membaca dan memahami perkataan yang  
         mengandungi dua atau tiga suku kata,    
         diftong, vokal berganding, digraf   dan  
         konsonan bergabung dengan sebutan   yang  
         betul. 
2.2.2   Membaca dan memahami frasa yang  
         mengandungi perkataan dua atau tiga   suku  
         kata, diftong, vokal berganding,   digraf dan  
         konsonan bergabung dengan sebutan 
3.2.5   Menulis frasa yang mengandungi perkataan  
         dua atau tiga suku kata, diftong,   vokal  
         berganding, digraf dan konsonan  
         bergabung dengan betul dan tulisan   yang  
         kemas. 
4.4.1   Melafazkan pantun dua kerat dengan  
         intonasi yang betul secara didik   hibur.  
5.1.3   Memahami dan menggunakan kata ganti  
         nama diri pertama dan kedua. 
4.1.1 Menerangkan bahawa berjalan di jalan raya  
         atau berdekatan jalan raya adalah   lebih  
         selamat apabila bersama orang dewasa   atau  
         yang lebih tua. 
4.2.1   Menerangkan   kenapa berjalan menghadap  
         lalu lintas adalah selamat daripada   berjalan  
         mengikut arah yang sama dengan  
         kenderaan. 
7.1.1   Memahami   bahawa jalan raya adalah  
         berbahaya, melintas jalan adalah   kompleks  
         dan orang dewasa boleh membantu   kanak- 
         kanak untuk melintas jalan tersebut. 
 |    
MINGGU   / TARIKH 
 |    
TEMA   / TAJUK 
 |    
STANDARD   KANDUNGAN 
 |    
STANDARD   PEMBELAJARAN 
 |    
TARIKH   DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat) 
 |   
MINGGU 10 
6 – 10/3/2011  
 |    
UJIAN SARINGAN 1 - LINUS 
 |    |||
CUTI   PERTENGAHAN PENGGAL 1      11 – 19 MAC   2011 
 |   ||||
MINGGU 11 
21- 24/3/2011 
 |    
TEMA:   Bersih dan Sihat 
UNIT 7 
TAJUK: 
Rumah   Bersih 
Keluarga   Kok Meng 
Keluarga   Devi 
EMK: 
Keusahawanan, 
TMK 
PK: 
Nilai:   Kasih sayang, 
hormat   menghormati 
Ilmu   : Pendidikan Moral 
KBT: 
Menghubungkait, 
mengecam,   memadan, menjana idea 
Media:   Gambar tunggal, kad perkataan 
BCB   : Mendengar dengan berkesan 
KP   : Verbal-linguistik 
SB:  
Tatabahasa 
Kata   nama am 
Kosa kata: 
dulang,   , bangku, nyiru, penyu, zink, cerek, tanglung, langsir, anggerik, syiling 
PKJR    
Melintas   Jalan dengan Orang Dewasa. 
 |    
1.2   Mendengar, mengecam dan menyebut bunyi  
        bahasa iaitu abjad, suku kata,   perkataan, frasa,  
        dan ayat dengan betul. 
1.4   Bertutur, berbual, dan menyatakan   permintaan   
        tentang sesuatu perkara daripada   pelbagai  
        sumber dalam situasi formal dan tidak   formal  
        secara bertatasusila. 
2.2   Membaca dan memahami perkataan, frasa, dan    
        ayat daripada pelbagai sumber dengan   sebutan  
        yang betul. 
3.2   Menulis secara mekanis berdasarkan bahan   yang  
        diberi dengan betul dan kemas. 
3.3   Membina dan menulis perkataan, frasa, dan   ayat  
        dengan betul. 
4.3   Mengujarkan bahasa yang indah dan  
        menggunakan bahasa badan dengan   kreatif  
        melalui lakonan secara didik hibur. 
5.1   Memahami dan menggunakan golongan kata  
        dengan betul mengikut konteks. 
4.2   Arah yang paling selamat untuk berjalan   kaki 
7.1   Memilih tempat yang selamat untuk melintas 
 |    
1.2.5   Mendengar, memahami, menyebut, dan  
         mengeja perkataan yang mengandungi   dua  
         atau tiga suku kata, diftong, vokal  
         berganding, digraf, dan konsonan  
         bergabung dengan betul dan tepat. 
1.4.2   Berbual tentang sesuatu perkara  
         menggunakan kata panggilan dengan   tepat  
         bagi ahli keluarga asas dalam   situasi tidak  
         formal secara bertatasusila. 
2.2.2   Membaca dan memahami frasa yang  
         mengandungi perkataan dua atau tiga   suku  
         kata, diftong, vokal berganding,   digraph,  
         dan konsonan bergabung dengan   sebutan  
         yang betul. 
3.2.5   Menulis frasa yang mengandungi perkataan  
         dua atau tiga suku kata, diftong,   vokal  
         berganding, digraf, dan konsonan  
         bergabung, dengan betul dan tulisan   yang  
         kemas. 
3.3.2   Membina dan menulis perkataan yang  
         mengandungi diftong, vokal   berganding,  
         digraf, dan konsonan bergabung   dengan  
         betul. 
4.3.1   Mengujarkan dialog dengan sebutan dan  
         intonasi yang betul dan jelas   tentang  
         sesuatu perkara melalui lakonan   secara  
         didik hibur. 
5.1.4   Memahami dan menggunakan kata kerja  
         dengan betul mengikut   konteks.golongan  
         kata dengan betul mengikut konteks. 
4.2.1   Menerangkan   kenapa berjalan menghadap  
         lalu lintas adalah selamat daripada   berjalan  
         mengikut arah yang sama dengan  
         kenderaan. 
7.1.1   Memahami   bahawa jalan raya adalah  
         berbahaya, melintas jalan adalah   kompleks  
         dan orang dewasa boleh membantu   kanak- 
         kanak untuk melintas jalan tersebut. 
 |    |
MINGGU   / TARIKH 
 |    
TEMA   / TAJUK 
 |    
STANDARD   KANDUNGAN 
 |    
STANDARD   PEMBELAJARAN 
 |    
TARIKH   DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat) 
 |   
MINGGU12 
28/3-1/4/2011 
 |    
UNIT 8 
TEMA:   Bersih dan Sihat 
TAJUK :  
Kelas   Ceria 
Jaga   Kebersihan 
Menghias   Kelas 
EMK: ICT 
PK: 
Nilai   : bertanggungjawab, tolong menolong, bekerjasama 
Ilmu   : PJK,  
Pendidikan   Moral 
KBT   : Menghubungkait, menggunakan imaginasi dan kreativiti, verbal-linguistik 
BCB   : Bacaan intensif, mendengar dengan berkesan 
SB :  
Tatabahasa    
Kata   nama khas, kata nama am, kata kerja 
Kosa kata 
Susun,   kemas kekal, johan, ceria, lap, hias 
PKJR    
Melintas   Jalan dengan Orang Dewasa. 
 |    
1.2     Mendengar, mengecam, dan menyebut   bunyi     
        bahasa, iaitu abjad, suku kata,   perkataan, frasa  
        dan ayat dengan betul. 
2.2   Membaca dan memahami perkataan, frasa dan  
        ayat daripada pelbagai sumber dengan   sebutan  
        yang betul. 
2.3   Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan  
        lancar, sebutan yang jelas dan   intonasi yang  
        betul. 
3.2   Menulis secara mekanis berdasarkan bahan   yang  
        diberi dengan betul dan kemas. 
4.3   Mengujarkan bahasa yang indah dan   
        menggunakan bahasa badan dengan   kreatif  
        melalui lakonan secara didik hibur. 
5.1   Memahami dan menggunakan golongan kata  
        dengan betul mengikut konteks. 
7.1   Memilih tempat yang selamat untuk melintas 
 |    
1.2.6   Mendengar, memahami, dan menyebut  
         frasa dan ayat tunggal dengan betul   dan  
         tepat. 
2.2.3   Membaca dan memahami ayat tunggal  
         daripada pelbagai bahan bacaan   dengan  
         sebutan yang betul. 
2.3.1   Membaca kuat ayat tunggal dengan lancar,    
         sebutan yang jelas dan intonasi yang    
         betul. 
3.2.6   Menulis ayat tunggal dengan betul dan  
         tulisan yang kemas. 
4.3.1   Mengujarkan   dialog dengan sebutan dan  
         intonasi yang betul dan jelas   tentang  
         sesuatu perkara melalui lakonan   secara  
         didik hibur. 
5.1.4   Memahami dan menggunakan kata kerja  
         dengan betul mengikut konteks 
7.1.1   Memahami   bahawa jalan raya adalah  
         berbahaya, melintas jalan adalah   kompleks  
         dan orang dewasa boleh membantu   kanak- 
         kanak untuk melintas jalan tersebut. 
 |    
MINGGU   / TARIKH 
 |    
TEMA   / TAJUK 
 |    
STANDARD   KANDUNGAN 
 |    
STANDARD   PEMBELAJARAN 
 |    
TARIKH   DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat) 
 |   
MINGGU 13 
4-8/4/2011 
 |    
TEMA:   Bersih dan Sihat 
UNIT 9 
TAJUK:  
Badan Cergas 
Mari Bersenam 
Bermain di Taman 
Permainan 
EMK: 
PK: 
Nilai: Berhati-hati, bertanggungjawab,   semangat kesukanan 
Ilmu: PJK 
KBT: Menghubungkait, menjana idea, memadankan 
KP: Kinestatik 
Media: Kad perkataan, kad gambar, lembaran   kerja 
SB:  
Tatabahasa 
Kata kerja, ayat tunggal, ayat frasa,   imbuhan ‘ber’. 
Kosa kata: 
sentuh, depang, pingpong, bola tampar,   bersenam  
PKJR    
Melintas   Jalan dengan Orang Dewasa. 
 |    
1.3   Mendengar, memahami dan memberi respons  
        terhadap sesuatu arahan, soalan dan   pesanan  
        yang didengar dengan betul. 
2.2   Membaca dan memahami perkataan, frasa dan  
        ayat daripada pelbagai sumber dengan   sebutan  
        yang betul. 
2.3   Membaca   kuat pelbagai bahan bacaan dengan    
        lancar, sebutan yang jelas dan   intonasi yang  
        betul. 
3.2   Menulis secara mekanis berdasarkan bahan   yang  
        diberi dengan betul dan kemas. 
3.3   Membina dan menulis perkataan, frasa, dan   ayat  
        dengan betul. 
4.1   Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu    
        melalui nyanyian secara didik hibur. 
5.1   Memahami dan menggunakan golongan kata  
        dengan betul mengikut konteks. 
7.1   Memilih tempat yang selamat untuk melintas 
 |    
1.3.1   Mendengar, memahami dan memberikan  
         respons terhadap sesuatu arahan   secara  
         lisan atau gerak laku dengan betul. 
2.2.3   Membaca dan memahami ayat tunggal  
         daripada pelbagai bahan bacaan   dengan  
         sebutan yang betul. 
2.3.1   Membaca kuat ayat tunggal dengan lancar,  
         sebutan yang jelas dan intonasi yang    
         betul. 
3.2.6   Menulis ayat tunggal dengan betul dan  
         tulisan yang kemas. 
3.3.1   Membina   dan menulis perkataan yang  
         mengandungi suku kata terbuka dan  
         tertutup dengan betul dan kemas 
3.3.3   Membina dan menulis frasa dengan betul. 
4.1.1   Menyebut seni kata lagu melalui nyanyian  
         secara didik hibur. 
5.1.4   Memahami dan menggunakan kata kerja  
         dengan betul mengikut konteks. 
7.1.2   Mengenal   pasti dan menerangkan  
         bahagian-bahagian persekitaran jalan   raya  
         yang dapat meningkatkan keselamatan  
         sewaktu melintas. 
 |    
MINGGU   / TARIKH 
 |    
TEMA   / TAJUK 
 |    
STANDARD   KANDUNGAN 
 |    
STANDARD   PEMBELAJARAN 
 |    
TARIKH   DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat) 
 |   
MINGGU 14 
11-15/4/2011 
 |    
TEMA: Bersih Dan Sihat 
UNIT 10 
TAJUK: Makanan Berzat 
EMK: Keusahawanan 
PK: 
Nilai: Kebersihan  
Ilmu:  Sains ,   PJK 
KBT:  
KB- Menghubungkait 
BCB: Bacaan Intensif, Mendengar dengan berkesan. 
Media: Gambar, kad perkataan. 
SB:  
Tata bahasa 
Kata Nama Am, Kata Adjektif, Kata Kerja,  
Kosa kata : 
minyak masak, emping jagung 
cergas, enak, mahkota, 
PKJR    
Melintas   Jalan dengan Orang Dewasa. 
 |    
1.3   Mendengar, memahami dan memberi respons 
        terhadap   sesuatu arahan, soalan dan pesanan   
        yang   didengar dengan betul. 
2.2   Membaca dan memahami   perkataan, frasa dan 
        ayat   daripada pelbagai sumber dengan   sebutan 
        yang   betul. 
2.3   Membaca kuat pelbagai bahan   bacaan dengan 
        lancar, sebutan yang jelas dan   intonasi yang     
        betul. 
3.3   Membina dan menulis perkataan,   frasa, dan ayat 
        dengan betul. 
3.4   Menulis   imlak dengan tepat 
4.2   Mengujarkan   bahasa yang indah dan 
        menggunakan bahasa badan secara   kreatif 
        semasa bercerita secara didik hibur. 
5.1   Memahami dan menggunakan golongan kata  
        dengan betul mengikut konteks. 
7.2  Prosedur yang selamat untuk melintas 
·           Berhenti 
·           Lihat 
·           Dengar 
·           Fikir 
·           Berwaspada 
 |    
1.3.1 Mendengar, memahami dan memberikan  
         respons terhadap sesuatu   arahan 
         secara lisan atau gerak   laku dengan betul. 
2.2.1 Membaca dan memahami perkataan yang    
         mengandungi dua atau tiga   suku kata, 
         diftong, vokal berganding, digraf dan     
         konsonan bergabung dengan   sebutan yang 
         betul. 
2.3.1 Membaca kuat ayat tunggal dengan lancar,  
         sebutan yang jelas dan   intonasi yang 
         betul. 
3.3.1 Membina dan menulis perkataan yang  
         mengandungi suku kata   terbuka dan 
         tertutup   dengan betul dan kemas. 
3.4.1 Menulis imlak   perkataan yang  
         mengandungi   suku kata terbuka dan suku  
         kata. 
4.2.1 Mengujarkan ayat dengan sebutan yang    
         betul   dan jelas tentang sesuatu 
           perkara melalui penceritaan secara didik  
           hibur. 
5.1.4   Memahami dan menggunakan kata kerja  
         dengan betul mengikut konteks. 
7.2.1 Memahami   bahawa melintas jalan adalah  
         lebih selamat apabila langkah   tertentu  
         diambil untuk menyempurnakan tugas  
         tersebut. 
 |    
MINGGU   / TARIKH 
 |    
TEMA   / TAJUK 
 |    
STANDARD   KANDUNGAN 
 |    
STANDARD   PEMBELAJARAN 
 |    
TARIKH   DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat) 
 |   
MINGGU 15 
18-22/4/2011 
 |    
TEMA: Hidup Selamat 
UNIT 11 
TAJUK: Simpan dengan Selamat 
EMK: ICT, Inovasi, Kreativiti 
PK: 
Nilai: Keselamatan, Berhati-hati 
Ilmu: Kemahiran Hidup, PJK, Sains 
KBT: 
KB : Menjana Idea, Mengecam, Menghubungkait.. 
KP : Verbal linguistik 
Media: Kad Gambar, ICT 
SB:  
Tatabahasa 
Ayat Tunggal, Kata Nama Am. 
Kosa kata : 
Kabinet, bekas, kutip, uncang, congkak, stor, sabit,   gergaji, cangkul, peti ubat, seterika 
PKJR    
Melintas   Jalan dengan Orang Dewasa. 
 |    
1.3  Mendengar, memahami dan memberi   respons 
       terhadap   sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang 
       didengar dengan betul. 
1.5  Bercerita dan menceritakan   sesuatu perkara 
       semula   dengan tepat menggunakan sebutan yang 
       jelas   dan intonasi yang betul. 
2.3  Membaca kuat pelbagai bahan   bacaan dengan 
       lancar,   sebutan yang jelas dan intonasi yang     
       betul. 
2.5  Membaca dan menaakul untuk   memindahkan 
       maklumat   yang terdapat dalam pelbagai bahan. 
3.3  Membina dan menulis perkataan,   frasa, dan ayat 
       dengan   betul. 
4.4  Melafazdan   memahami puisi dengan intonasi  
       yang betul menggunakan bahasa yang   indah  
       secara didik hibur. 
5.1   Memahami dan menggunakan golongan kata  
        dengan betul mengikut konteks. 
7.2  Prosedur yang selamat untuk melintas 
·           Berhenti 
·           Lihat 
·           Dengar 
·           Fikir 
·           Berwaspada 
 |    
1.3.1 Mendengar, memahami dan memberikan  
         respons terhadap sesuatu arahan secara    
         lisan atau gerak laku dengan betul. 
1.5.1 Bercerita tentang sesuatu perkara dengan   
         tepat, sebutan yang jelas dan   intonasi 
         yang   betul menggunakan ayat tunggal. 
2.3.1 Membaca kuat ayat tunggal dengan lancar,  
         sebutan yang jelas dan intonasi yang 
         betul. 
2.5.1 Membaca dan memahami maklumat dalam   
         bahan grafik dengan betul. 
3.3.1 Membina dan menulis perkataan yang  
         mengandungi suku kata terbuka dan 
         tertutup dengan betul dan kemas. 
3.3.4 Membina dan menulis ayat tunggal dan  
         ayat majmuk dengan betul. 
4.4.1Melafazkan pantun dua kerat dengan      
         intonasi yang betul secara didik hibur. 
5.1.4   Memahami dan menggunakan kata kerja  
         dengan betul mengikut konteks. 
7.2.2 Mengetahui   lima langkah untuk  
         menyempurnakan tugas melintas jalan  
         dengan selamat. 
 |    
MINGGU   / TARIKH 
 |    
TEMA   / TAJUK 
 |    
STANDARD   KANDUNGAN 
 |    
STANDARD   PEMBELAJARAN 
 |    
TARIKH   DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat) 
 |   
MINGGU 16 
25-29/4/2010 
 |    
TEMA: Hidup Selamat 
UNIT 12 
TAJUK: Pastikan Selamat 
EMK: ICT,   Inovasi, Kreativiti 
PK: 
Nilai:   Berhati-hati, Sayang-menyayangi 
Ilmu:   Kemahiran Hidup, Sains 
KBT:  
KB:   Menjana Idea, 
KP:   Verbal Linguistik 
BCB: Bacaan Intensif 
Media: Kad Gambar, ICT, Kad Perkataan. 
SB 
Tatabahasa 
kata hubung 
Kosa kata 
periuk nasi, kunci pagar, alat tulis 
suis, tetapi, atau, dan 
PKJR    
Melintas   Jalan dengan Orang Dewasa. 
 |    
1.3   Mendengar, memahami dan   memberi respons 
        terhadap   sesuatu arahan, soalan dan pesanan  
        yang   didengar dengan betul. 
2.3   Membaca kuat pelbagai bahan   bacaan dengan 
        lancar,   sebutan yang jelas dan intonasi yang  
        betul. 
3.3   Membina dan menulis perkataan,   frasa, dan ayat 
        dengan   betul. 
4.2    Mengujarkan bahasa yang indah dan  
       menggunakan bahasa badan   secara kreatif semasa  
       bercerita secara didik   hibur 
5.1  Memahami dan menggunakan   golongan kata 
       dengan   betul mengikut konteks. 
7.2  Prosedur yang selamat untuk melintas 
·           Berhenti 
·           Lihat 
·           Dengar 
·           Fikir 
·           Berwaspada 
 |    
1.3.2 Mendengar, memahami dan memberikan   
         respons dengan betul   secara lisan 
         terhadap pelbagai soalan   bertumpu. 
2.3.2 Membaca kuat ayat tunggal dan ayat  
         majmuk dengan lancar,   sebutan yang jelas 
         dan intonasi yang betul   mengikut tanda  
         baca. 
3.3.2 Membina dan menulis perkataan yang  
         mengandungi diftong, vokal   berganding, 
         digraf dan konsonan   bergabung dengan   
         betul. 
3.3.4 Membina dan   menulis ayat tunggal dan  
         ayat   majmuk dengan betul. 
4.2.2 Mengujarkan   ayat dengan sebutan dan  
         intonasi   yang betul dan jelas tentang  
         sesuatu   perkara serta menggunakan bahasa  
         badan   yang kreatif melalui penceritaan  
         secara   didik hibur.  
5.1.6 Memahami dan menggunakan kata hubung   
         yang mudah dengan betul 
         mengikut konteks. 
7.2.3 Menggambarkan   prosedur melintas dengan  
         selamat dan menerangkan setiap langkah 
 |    
MINGGU   / TARIKH 
 |    
TEMA   / TAJUK 
 |    
STANDARD   KANDUNGAN 
 |    
STANDARD   PEMBELAJARAN 
 |    
TARIKH   DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat) 
 |   
MINGGU17 
2-6/5/2011 
 |    
TEMA: 
Hidup Selamat 
UNIT   13 
TAJUK: 
Berhati-hati    Kawan 
EMK: Keusahawanan, kreativiti &   inovasi 
PK    :  
Nilai   : Berjimat-cermat, berdisiplin,  kebersihan 
Ilmu   : PJK, P.Moral,Sains 
KBT   :  
KB      : Menjana idea, mengecam,       kontekstual-menghubungkaitkan  
   BCB-mendengar dengan  
    -bacaan intensif 
KP      : Verbal linguistik 
Media : Buku teks,   BLA, p.point, gamba   kad perkataan,   lembaran kerja 
SB     :  
Tatabahasa : Kata   hubung, kata nama am,   kata kerja    
Kosa kata   : Kantin,berhati-hati,  
tertib, bahaya,   kerana, menegur 
PKJR    
Melintas   Jalan dengan Orang Dewasa. 
 |    
1.3  Mendengar, memahami dan memberi respons             
       terhadap sesuatu arahan, soalan dan   pesanan yang  
       didengar dengan betul. 
2.3  Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan  
       lancar, sebutan yang jelas dan   intonasi yang   
       betul.  
2.4  Membaca dan memahami maklumat yang tersurat  
       dan tersirat daripada pelbagai bahan   untuk  
       memberi respons dengan betul.  
3.3  Membina dan menulis perkataan, frasa, dan   ayat  
       dengan betul.  
4.1  Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu  
       melalui nyanyian secara didik hibur.  
5.1  Memahami dan menggunakan golongan kata  
       dengan betul mengikut konteks.  
7.2  Prosedur yang selamat untuk melintas 
·           Berhenti 
·           Lihat 
·           Dengar 
·           Fikir 
·           Berwaspada 
 |    
1.3.2  Mendengar, memahami dan memberikan       
          respons dengan betul secara lisan   terhadap  
          pelbagai soalan bertumpu.  
1.3.3  Mendengar, memahami pesanan dan  
          memberikan respons secara gerak   laku  
          yang betul.  
2.3.2    Membaca kuat ayat tunggal dan   ayat       
          majmuk dengan lancar, sebutan yang   jelas  
          dan intonasi yang betul mengikut   tanda  
          baca.  
2.4.1    Membaca dan memahami maklumat untuk  
          mengenal pasti idea utama dalam   pelbagai   
          bahan dengan tepat.  
3.3.2  Membina dan menulis perkataan yang  
          mengandungi diftong, vokal   berganding,  
          digraf dan konsonan bergabung   dengan  
          betul.  
3.3.3  Membina dan menulis frasa dengan betul. 
4.1.2  Menyebut dengan jelas dan memahami  
          seni kata lagu melalui nyanyian dan   gerak  
          laku secara didik hibur.  
5.1.6  Memahami dan menggunakan kata hubung  
          yang mudah dengan betul mengikut  
          konteks.  
7.2.2 Mengetahui   lima langkah untuk  
         menyempurnakan tugas melintas jalan  
         dengan selamat. 
7.2.3 Menggambarkan   prosedur melintas dengan  
         selamat dan menerangkan setiap   langkah 
 |    
MINGGU   / TARIKH 
 |    
TEMA   / TAJUK 
 |    
STANDARD   KANDUNGAN 
 |    
STANDARD   PEMBELAJARAN 
 |    
TARIKH   DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat) 
 |   
MINGGU 18 
9-13/5/2011 
 |    
TEMA 
Hidup   Selamat 
UNIT   14 
Tajuk: 
Saya   Selamat di Sin 
EMK:   Kreativiti   & inovasi 
PK    :  
Nilai   : Patuh, berwaspada, berdisiplin,   Ilmu   : PJK, P.Moral, P.Muzik, 
KBT   :  
KB      : Menjana idea, memadankan,   mengecam,     kontekstual-mengalami,       BCB-mendengar dengan berkesan    -bacaan intensif 
KP       : Muzik 
Media  : Buku teks, BLA, p.point, gambar,  
              kad perkataan, lembaran kerja 
SB     :  
Tatabahasa   : Kata nama am, kata kerja,     imbuhan          
Kosa kata   : Buaian, tangga gelongsor,   haus, bersiar-siar, tama   permainan, menunggang, basikal, topi   keledar,    pelindung siku,   pelindung   lutut. 
PKJR   : 
Melintas   Jalan dengan Orang Dewasa. 
 |    
1.4   Bertutur, berbual dan menyatakan   permintaan  
          tentang sesuatu perkara daripada pelbagai  
          sumber dalam situasi formal dan tidak formal  
          secara bertatasusila. 
2.3   Membaca kuat   pelbagai bahan bacaan dengan  
          lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang  
        betul.    
2.4   Membaca dan memahami maklumat yang   
        tersurat   dan tersirat daripada pelbagai bahan  
        untuk   memberi respons dengan betul.  
3.3   Membina   dan menulis perkataan, frasa, dan ayat  
        dengan betul. 
3.5  Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu    
       perkara   daripada pelbagai sumber.  
3.6  Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang  
       sesuatu   perkara dengan menggunakan bahasa  
       yang   santun.  
4.1   Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu    
        melalui nyanyian secara didik hibur.  
5.1  Memahami dan menggunakan golongan kata  
       dengan betul mengikut konteks. 
7.2  Prosedur yang selamat untuk melintas 
·           Berhenti 
·           Lihat 
·           Dengar 
·           Fikir 
·           Berwaspada 
 |    
1.4.1   Bertutur menggunakan diksi yang betul  
         secara  bertatasusila. 
2.3.2 Membaca kuat ayat tunggal dan ayat  
          majmuk dengan lancar, sebutan yang   jelas  
         dan intonasi yang betul mengikut   tanda  
         baca.  
2.4.1   Membaca dan memahami maklumat untuk   
         mengenal pasti idea utama dalam   pelbagai  
         bahan dengan tepat. 
3.3.4 Membina dan   menulis ayat tunggal dan  
         ayat   majmuk dengan betul. 
3.5.1 Mencatat   maklumat yang betul daripada    
         pelbagai sumber.  
3.6.1   Menulis   untuk menyampaikan maklumat  
         yang betul berdasarkan bahan yang   diberi  
         dengan menggunakan bahasa yang   santun.  
4.1.2 Menyebut   dengan jelas dan memahami seni  
         kata lagu melalui nyanyian dan gerak   laku  
         secara didik hibur.  
5.1.4   Memahami dan menggunakan kata kerja  
         dengan betul mengikut konteks. 
7.2.4   Menunjukkan   pengetahuan dan kemahiran  
         (perkataan dan fizikal) lima langkah    
         melintas dengan selamat – dalam   situasi  
         yang dikawal dan diselia. 
 |    
MINGGU   / TARIKH 
 |    
TEMA   / TAJUK 
 |    
STANDARD   KANDUNGAN 
 |    
STANDARD   PEMBELAJARAN 
 |    
TARIKH   DISEMPURNAKAN (Beri kenyataan sekiranya lewat) 
 |   
MINGGU 19 
16-20/5/2011 
 |    
TEMA 
Hidup Selamat 
UNIT 15 
TAJUK 
Berhati-hati di Jalan Raya 
EMK:   Kreativiti   & inovasi 
PK    :  
Nilai   : Berwaspada, berdisiplin 
Ilmu   : PJK, P.Moral 
KBT   :  
KB      : Menjana idea,mengecam, 
                menghubungkaitkan    
                BCB-mencatat nota 
                      -bacaan intensif 
 KP       : Verbal linguistik 
Media  : Buku teks,   BLA, kad perkataan,   
              kad   gambar, poster    
SB     :  
Tatabahasa   : Kata hubung,kata adjektif 
Kosa   kata   : 
 Kenderaan, warna,   lintasan belang,  
hentian, lasak, lampu isyarat, topi keledar, 
 berwaspada 
PKJR   : 
Melintas   Jalan dengan Orang Dewasa. 
 |    
1.4   Bertutur, berbual dan menyatakan   permintaan  
          tentang sesuatu perkara daripada pelbagai  
          sumber dalam situasi formal dan tidak formal  
          secara bertatasusila. 
2.4  Membaca dan memahami maklumat yang tersurat  
       dan   tersirat daripada pelbagai bahan untuk  
       memberi   respons dengan betul.  
2.6  Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan  
       sastera   yang sesuai bagi memupuk minat  
       membaca.    
3.3  Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat    
       dengan   betul.  
3.4  Menulis imlak dengan tepat.  
3.5  Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu    
       perkara   daripada pelbagai sumber.  
4.3  Mengujarkan   bahasa yang indah dan  
       menggunakan   bahasa badan dengan kreatif  
       melalui   lakonan secara didik hibur.  
5.1  Memahami dan menggunakan golongan kata  
       dengan   betul mengikut konteks.  
7.2  Prosedur yang selamat untuk melintas 
·           Berhenti 
·           Lihat 
·           Dengar 
·           Fikir 
·           Berwaspada 
 |    
1.4.1   Bertutur menggunakan diksi yang betul  
         secara  bertatasusila 
2.4.1   Membaca   dan memahami maklumat untuk   
         mengenal pasti idea utama dalam   pelbagai  
         bahan dengan tepat.  
2.6.1 Membaca dan memahami   pelbagai bahan  
         bacaan secara didik hibur untuk  
         memperkaya kosa kata  
3.3.4 Membina dan   menulis ayat tunggal dan  
         ayat majmuk dengan betul.  
3.4.1 Menulis imlak   perkataan yang  
         mengandungi suku kata terbuka dan   suku  
         kata tertutup dengan tepat. 
3.4.2 Menulis imlak   frasa yang mengandungi  
         perkataan suku kata terbuka dan suku   kata  
         tertutup dengan tepat.  
3.5.1 Mencatat   maklumat yang betul daripada    
         pelbagai sumber.  
4.3.1 Mengujarkan   dialog dengan sebutan dan  
         intonasi yang betul dan jelas   tentang  
         sesuatu perkara melalui lakonan   secara  
         didik hibur.  
5.1.5 Memahami dan   menggunakan kata adjektif  
         warna dengan betul mengikut konteks.    
5.1.6 Memahami dan   menggunakan kata hubung  
         yang mudah dengan betul mengikut  
         konteks. 
 7.2.4 Menunjukkan   pengetahuan dan kemahiran  
         (perkataan dan fizikal) lima langkah    
         melintas dengan selamat – dalam   situasi  
         yang dikawal dan diselia. 
 |    
